Wel of niet stoppen met eten bestelwebsites?

Een veel gestelde vraag is: moet je nu wel of niet stoppen met de bekende eten bestelwebsites? Zeker nu de percentages steeds maar hoger worden. In dit bericht lees je hoe het zit en wat je zelf kunt doen.

Als je heerlijke maaltijden maakt, maar je vertelt het aan niemand zal niemand bij je bestellen.

Elk bedrijf heeft een marketingbudget. Dat is nodig om de buitenwereld te vertellen dat je bestaat en dat jij het beste product levert. Als je op een eten bestelwebsite staat, komen vanaf dag 1 de bestellingen binnen zonder dat je iets hoeft te doen en zonder marketingbudget. Slim? Voor een deel wel maar je bouwt zo geen tot weinig naamsbekendheid en (een vaste) klantenkring op. Wat kan je hieraan doen?

Er zijn 2 mogelijkheden: Je accepteert de hoge commissies van de eten bestelwebsites en ziet dat als marketingkosten Je doet aan marketing en vergroot je eigen naamsbekendheid

Een gezonde mix aan orders!

Klanten die eten gaan bestellen bestaan globaal uit 2 doelgroepen:

1. De groep die weet wat hij vanavond wil eten.

2. De groep die nog zoekende is wat hij wil eten.

De eerste groep kan je eenvoudiger bereiken als je doet aan marketing en naamsbekendheid. De tweede groep zal je niet direct bereiken en daar zijn de bestelwebsites een goede toevoeging. Ons advies is om niet te stoppen maar probeer je vaste klanten en de eerste doelgroep over te halen om via je eigen website of mobiele app te bestellen.

Wat is marketing?

Marketing is alles wat je als restaurant doet om je verkoop en dus omzet te verhogen. Er zijn verschillende soorten marketingvormen. Denk hierbij aan: 

 

  • Eigen website
  • Sociaal media
  • Kranten
  • Flyers
  • Magazines
  • Aanplakbiljetten in de stad, bus of op het station

    Waarom is marketing zo belangrijk?

    Er zijn verschillende redenen waarom marketing belangrijk is. Een van de belangrijkste redenen is het vergroten van je naamsbekendheid. Dit zal niet op korte termijn haalbaar zal zijn. Wanneer je op tijd bezorgt, klantvriendelijk bent en niet te vergeten je eten van goede kwaliteit is, gaan klanten geheid over je restaurant praten, wat de naamsbekendheid ook zeker doet vergroten. Een ander belangrijke reden voor marketing is het imago van je restaurant. Door middel van marketing laat je zien waar je als restaurant voor staat. Sta je voor goedkoop en veel eten of probeer je te focussen op kwaliteit en milieubewust ondernemen? Je creëert hiermee het juiste beeld van jouw restaurant bij je doelgroep. Nog een reden is het verbeteren van bereikbaarheid. Dit bereik je door middel van een eigen website. Hierdoor komen klanten vele malen makkelijker bij je contactgegevens, menukaart etc. en zullen zij dus ook eerder een bestelling plaatsen! 

    Maar waar en wat nu te communiceren?

    Het is niet nodig om overal je boodschap te communiceren. Het is natuurlijk een mogelijkheid, om je marketingbudget op te maken aan alle media-vormen die er zijn. Het zal alleen niet het effect hebben dat jij wilt. De belangrijkste vraag is om te kijken waar je klant is en wat deze wil horen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je boodschap alleen op relevante tijden bij je potentiële klanten terecht komt. Dit betekent flyers, mails of google advertenties op tijden dat mensen gaan bedenken wat ze gaan eten die avond. 

    Wat is ons advies?

    Om de kosten van eten bestelwebsites binnen de perken te houden, adviseert Cashdesk om naast deze websites te starten met marketing. In deze tijd is marketing de manier om jouw restaurant te onderscheiden van de rest. Op deze manier word je vanzelf ook minder afhankelijk in het geval de commissies in de toekomst weer omhoog gaan.

    Hulp nodig?

    Naast het leveren van kassasystemen en software helpt Cashdesk je graag op het gebied van (online) marketing. Een complete eigen bestel website die je vindbaarheid verhoogd in Google, is al mogelijk vanaf 45 euro per maand. Bel voor meer informatie naar: 020-8202196 of stuur een e-mail naar: info@cashdesk.nl

 

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?