Website maken voor uw restaurant: de do’s en don’ts!

Wat voor restaurant u ook heeft, een website is tegenwoordig onmisbaar voor elke horecagelegenheid. Zelfs als u al jaren zonder website een restaurant beheert, is het hoog tijd om daar verandering in te brengen. Klanten bestellen hun eten via het internet of oriënteren zich online alvorens een tafel te reserveren.

Een website is dus belangrijk, maar hoe ziet een goede website voor uw restaurant eruit? In deze blog zetten we de do’s en don’ts op een rijtje.

Do: Maak uw menu statisch en makkelijk vindbaar

Het menu is een van de belangrijkste onderdelen van uw restaurant, het is dan ook belangrijk dat u de menukaart optimaliseert. Op uw website is dat niet anders, de meeste mensen kijken als eerste naar het menu als ze zich online oriënteren. Ook mensen die online eten willen bestellen zoeken vaak als eerste het menu op.

Zorg er dus voor dat uw menu makkelijk te vinden is op de website. Plaats het menu op de homepage of zorg dat er een duidelijke link naar het menu zichtbaar is op de homepage. Daarnaast vinden bezoekers het fijn als uw menu statisch is. Dit houdt in dat het menu een onderdeel is van de website en het niet eerst gedownload hoeft te worden.

Do: Maak een mobielvriendelijke website

Het zal u niet verbazen om te horen dat veel mensen tegenwoordig op hun mobiel op internet zitten. U doet er dan ook goed aan om uw website zo mobiel vriendelijk mogelijk te maken.

Wist u dat meer dan 70% van de bestellingen tegenwoordig via een mobiele telefoon worden geplaatst? Zorg daarom dat uw website zich aanpast op het apparaat waarop deze bekeken wordt, dit wordt ook wel ‘responsive’ genoemd. Dit zorgt voor een makkelijkere navigatie en verhoogde gebruiksvriendelijkheid. Dat is heel belangrijk, want de meeste mensen klikken een website weer weg als deze niet fijn werkt.

horeca website

Do: Blijf nieuwe content toevoegen

Als u een website voor uw restaurant heeft wilt u natuurlijk dat u makkelijk gevonden kunt worden via zoekmachines. Als mensen zoeken op ‘Pizzeria Amstelveen’ wilt u immers wel dat ze op uw site terechtkomen en niet die van de concurrent.

Een manier om beter vindbaar te worden in Google is door regelmatig nieuwe content toe te voegen. Dat kunt u bijvoorbeeld doen door elke week de soep van de week te bespreken op de site of elke maand uw werknemer van de maand online in het zonnetje te zetten.

Een andere manier om nieuwe content toe te voegen is via een blog. Bij CashDesk bloggen we ook graag! Met een blog kunt u schrijven over onderwerpen waar uw bezoekers in geïnteresseerd zijn zoals het geheim achter een bepaald gerecht of een kennismaking met de kok.

Zo geeft u mensen een reden om regelmatig terug te komen naar de website en belandt uw website hoger in de zoekresultaten van Google. Wellicht heeft u een personeelslid in dienst die een marketing-gerelateerde studie doet, die dit op zou kunnen pakken en u van advies kan voorzien.

Do: Gebruik uw website als middel tegen de hoge commissies die de platforms rekenen

Er zijn verschillende manieren om uw platform-klanten over te halen via uw eigen website te bestellen. Zo kunt u klanten bepaalde voordelen bieden ten opzichte van de platforms door bijvoorbeeld korting of gratis producten weg te geven. Echter, het weggeven van korting of producten hoeft lang niet altijd! Door middel van de hierboven aangehaalde blog-onderwerpen kunt u uw website een extra functionaliteit geven. Namelijk het verschaffen van informatie aan uw (potentiële) klanten.

Naast het schrijven van blogs kunt u nadenken over het voeren van een maandspecial die u alleen via uw eigen website aanbiedt. Ook over de herkomst en het recept van deze maandspecial kunt u elke maand een blog schrijven.

Don’t: Zorg dat uw website niet alleen maar uit tekst bestaat

Nieuwe content hoeft lang niet altijd om tekst te gaan. Sterker nog, een site met alleen maar tekst is alles behalve aantrekkelijk. Waak er daarom voor dat uw site niet alleen uit tekst bestaat, maar dat er ook genoeg ruimte voor afbeeldingen is.

Potentiële gasten zijn namelijk erg geïnteresseerd naar de sfeer in uw restaurant. Dat is lastig om onder woorden te brengen, maar een foto zegt meer dan 1000 woorden. Voeg een fotogalerij toe met daarin foto’s van het eten, de keuken, de decoratie en eventuele evenementen. Een fotogalerij is een must voor elke horeca website.

restaurant site

Don’t: Verstop uw contactinformatie niet

Als het goed is, zijn de bezoekers van uw website zo enthousiast geworden dat ze een tafel willen reserveren of eten willen bestellen. Verstop uw contactinformatie dan ook niet ergens op een contactpagina, maar geef het een prominente plek op uw website.

Als u ook eten aan huis bezorgd, is het ook slim om duidelijk te maken hoe bezoekers eten kunnen bestellen. Steeds meer eten wordt aan huis bezorgd, ook de luxere maaltijden. Als mensen direct via uw site kunnen bestellen, bespaart dat u de kosten van een tussenpartij als Thuisbezorgd.

Don’t: Wees niet bang om te investeren

Vroeger was drukwerk en offline reclame de meest effectieve en populaire manier om reclame te maken. Dit is verleden tijd! Drukwerk zou als ondersteuning van uw online zichtbaarheid moeten dienen. Wees dus vooral niet bang te investeren in online reclame.

Het opzetten van een goede website voor uw restaurant klinkt misschien als veel werk wat een hoop geld gaat kosten. U hoeft echter niet bang te zijn om deze investering te maken. Internet is geen hype, maar de nieuwe manier waarop mensen restaurants vinden. Een goede en vindbare website is dan ook essentieel voor het visitekaartje van een restaurant anno 2018.

Website laten maken door CashDesk

Ziet u het niet zitten om uw site zelf te maken? Dan kan CashDesk voor uw restaurant een bestel website ontwerpen. Onze websites zijn goed vindbaar, 100% responsive en zijn altijd op maat voor u gemaakt. Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag.

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?