7 tips om de naamsbekendheid van uw restaurant te vergroten!

Restaurantbezoekers kunnen in Nederland uit meer dan 15.000 eetgelegenheden kiezen. In grote steden als Amsterdam zijn er bijna 2000 restaurants te vinden! Er is dan ook sprake van stevige concurrentie. Hoe zorgt u ervoor dat uw restaurant met kop en schouders boven de rest uitsteekt? In deze blog delen we zeven tips om de naamsbekendheid van uw restaurant te vergroten!

1. Openingsactie van uw restaurant

De opening van uw restaurant is de perfecte gelegenheid om aandacht te generen en de naamsbekendheid van uw organisatie een vliegende start te geven.

Bedenk een grootse openingsactie met een korting die werkelijk niemand kan weerstaan. Nodig vrienden, familie en ondernemers uit de buurt uit. Zorg dat het restaurant en de keuken brandschoon zijn en dat je personeel er verzorgd en met een glimlach op het gezicht bijloopt.

Bezorg je gasten een avond die ze niet snel zullen vergeten, zodat zij hun positieve ervaring delen met vrienden en familie. En wanneer ondernemers uit de buurt een goede ervaring hebben, zullen ze uw restaurant maar wat graag aanraden bij hun eigen klanten.

Vergeet vooral niet om al deze stralende gasten vast te leggen op de gevoelige plaat. Bespaar hierbij niet op kosten maar zorg voor een professionele registratie. Deze foto’s kunt u in de toekomst gebruiken om uw restaurant te promoten op social media en uw eigen website. Mooie foto’s van uw gerechten zijn natuurlijk belangrijk, maar niets zegt meer over de sfeer in uw zaak dan een klant die zichtbaar een goede avond heeft.

2. Maak een Google Mijn Bedrijf account aan

Online vindbaarheid is vandaag de dag een van de belangrijkste factoren van succes voor uw organisatie. Wanneer u online niet te vinden bent, zullen velen nooit van uw bestaan afweten.

Online vindbaar zijn start met een Google Mijn Bedrijf registratie. Wanneer u een account aangemaakt heeft voor uw bedrijf zal Google de informatie over uw bedrijf uitlichten wanneer er gezocht wordt op uw restaurant. Ook kunt u zelf foto’s toevoegen van gerechten, personeel en sfeer van de zaak.

Restaurant in Google resultaten

Google is gek op de beoordelingen van bezoekers. Spoor uw klanten, vrienden en familie daarom aan om een positieve Google review achter te laten na een bezoek. De score die gevormd wordt over uw bedrijf sijpelt ook door in de rest van het internet. Belangrijk dus om hier goed te scoren!

Restaurant in Google Maps

CashDesk heeft veel ervaring met het opzetten van Google Mijn Bedrijf. Het aanmaken en instellen van het bedrijfsprofiel is dan ook een standaard onderdeel van onze dienst wanneer u uw website door ons laat maken.

3. Zet Facebook in voor de promotie van uw restaurant

Naast Google is Facebook ook een handig platform om meer online naamsbekendheid te genereren voor uw restaurant. Veel van uw (potentiële) klanten zijn elke dag op Facebook te vinden. Wanneer u af en toe opduikt in hun timeline zal dit veel voor uw naamsbekendheid betekenen!

Een Facebook pagina voor uw restaurant is zo gemaakt en ook uw eerste advertentie is gemakkelijk opgezet voor slechts een klein budget. Het leuke aan Facebook advertenties is de mogelijkheid om de doelgroep te specificeren. Zo kunt u bijvoorbeeld alleen uw advertentie tonen aan mensen die in uw stad of dorp wonen binnen een bepaalde leeftijdscategorie. Zo houdt u uw reclame waste laag en bereikt u alleen mensen die ook daadwerkelijk interesse hebben in uw restaurant.

Wanneer u een achterban heeft opgebouwd, doordat bezoekers op de like-knop van uw pagina hebben gedrukt, kunt u deze via Facebook op de hoogte houden van leuke momenten, evenementen of speciale acties in uw restaurant. Probeer in uw communicatie een persoonlijke toon door te voeren, zodat de bezoeker uw pagina niet als een online reclamebord ziet.

Probeer uw vaste en potentiële klanten te betrekken bij uw onderneming door ze bijvoorbeeld een pizza van de maand te laten verzinnen, de ober van het jaar te nomineren of vraag naar foto’s van hun bezoek. Kortom: Geen eenzijdige communicatie maar interactie!

4. Promoot uw restaurant via Instagram

De laatste jaren is het gebruik van Instagram erg populair geworden. Wanneer de ober met de borden aan komt lopen, zie je de smartphones al uit de holsters gehaald worden om het naderend culinair wonder vast te leggen. Wanneer bezoekers onder de indruk zijn van hun gerecht en hun ervaring delen via Instagram levert dit gratis reclame op voor uw restaurant.

Maar ook u kunt Instagram zelf inzetten om uw restaurant te promoten. Herinnert u de foto’s van de openingsavond nog? Zet deze niet allemaal tegelijk op uw Instagram account, maar plaats er elke dag een paar. Zo blijft u top of mind bij uw achterban. Vul uw account ook aan met nieuwe foto’s: Close ups van uw gerechten, behind the scenes in de keuken en gezellige kiekjes van uw goedlachse personeel in een vol restaurant.

Vergeet niet om bekenden te taggen en voeg ook de locatie toe aan uw foto’s. Nu nog de juiste hashtags in de omschrijving en uw restaurant zal zo een hotspot worden waar foodies uit de hele stad een hapje willen eten!

Instagram foto restaurant

5. Start met een bezorgdienst

Wanneer u zich aansluit bij een bezorgdienst als Thuisbezorgd.nl, of één van de concurrenten, kunt u gratis meeliften op de marketingmachine van deze onderneming.

Thuisbezorgd.nl verwerkt 7 miljoen bestellingen per jaar. Wanneer een bezoeker de app of website gebruikt, kan de naam van uw restaurant voorbij komen. Als een gebruiker vervolgens voor uw restaurant kiest en een positieve ervaring heeft, heeft u er misschien wel een nieuwe vaste klant bij!

Met de bezorg software van CashDesk kunt u uw eigen bezorgdienst samen met een externe dienst als Thuisbezorgd.nl of Hungry in één systeem beheren. Een goede combinatie wanneer u wel van de marketing van Thuisbezorgd.nl gebruik wilt maken, maar enigszins afgeschrikt bent door de laatste prijsverhoging.

6. Unieke ervaring toevoegen

Wanneer uw restaurant of de bezorgservice een uniek element bevat, zult u beter onthouden worden door uw klanten. Door iets unieks toe te voegen zult u een gespreksonderwerp creëren, waar uw bezoekers over zullen vertellen wanneer ze hun ervaring delen met vrienden en familie.

Denk bijvoorbeeld eens aan de bezorgdienst van De Beren. De scooterbezorgers dragen een gezellige helm in de vorm van een teddybeer. Deze houden ze voor het gemak tot aan de deur op, wanneer ze de bestelling komen leveren. Dit brengt bij veel ontvangers een lach op het gezicht. Wanneer een klant op een later moment een bezorger van De Beren tegenkomt in de stad, zal hij dit direct herkennen en de naam van het restaurant aan hun positieve gevoel koppelen. Een kleine moeite, maar erg goed voor je naamsbekendheid!

7. Zorg voor een goede score op IENS

Het online platform IENS is een onderdeel van TripAdvisor. De website brengt restaurants in kaart, maakt het mogelijk voor bezoekers om hun ervaringen te delen en maakt zo een objectieve lijst van beste en slechtste restaurants van een plaats.

Restaurantbezoekers op zoek naar inspiratie laten zich sterk leiden door IENS. Wanneer uw restaurant goed scoort zal dit ook erg sterk zijn voor uw naamsbekendheid. Wees daarom niet bang om uw klanten te vragen na afloop een review te schrijven op dit platform.

Sushi Review

Promotie van uw restaurant

Met deze zeven tips hopen we u wat handvatten te hebben gegeven om uw restaurant meer naamsbekendheid te geven. Bent u toch op zoek naar professionele hulp? CashDesk adviseert u graag bij de marketing van uw restaurant!

Wist u dat wij los van onze bezorg systeem ook een restaurant kassasysteem ontwikkeld hebben, waarmee u eenvoudig uw plattegrond, bestellingen, bezettingen en rapportages en nog veel meer kan inzien? Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Weten wat we voor uw restaurant kunnen betekenen?